A vállalat irányítás rendszerében a vezetők gyakran tapasztalják, hogy az irányításuk alatt álló, működési gondokkal küzdő szervezeti egység jelentős energiákat és forrásokat von el a stratégiai célkitűzések megvalósításától. Gyakran vizsgálat tárgyává kell tenni, hogy a szervezet felépítése, illetve működése megfelel-e a vállalati célkitűzéseknek. A szervezet működőképességét jelentős mértékben befolyásolják a tartalom, a struktúra, kommunikáció, az ellenőrzés és a döntéshozatal.
A szervezeti kultúra sajátosságainak vizsgálatára akkor van szükségünk, ha kíváncsiak vagyunk:
- a munkatevékenységben érvényesülő normákról
- a megfigyelt viselkedési szabályokról, ahogy az emberek érintkeznek egymással
- a szervezeti tagok által vallott domináns értékekről
- minden játékszabályról, amit egy új alkalmazottnak meg kell tanulnia
- az érzelmekről, a klímáról, ahogy azok közvetítődnek a fogyasztók, a megrendelők, a külvilág felé
A szervezeti kultúra megismerésének fontos részét képezi az elégedettség vizsgálatok rendszere, amely elvégezhető a szervezet saját dolgozóin és a szervezettel kapcsolatban álló cégek, megrendelők körében. Ez bizonyos mértékben a minőségbiztosítási feladatrendszert is felöleli. Egy állandó visszajelzést és korrekciós lehetőséget biztosít a szervezet részére, megfelelő információt biztosít a tanuló szervezet alapjainak megteremtéséhez.
Teljesítmény értékelés
Az emberi erőforrás menedzsment kritikus részét alkotja ezen eljárás. Olyan folyamatnak tekintjük, amelynek segítségével a szervezet visszajelzést szerez, és ad az alkalmazotti teljesítményről. Különös tekintettel a következőkre:
- az egyéni képzési igények rendszerezett értékelése
- az egyéni erőfeszítések és ösztönzések értékelésére
- az alkalmazott helyzetének és fejlődésének ismeretére
- az adatszolgáltatás az alkalmazotti adottságokról, potenciálokról, a munkaerő tervezés céljára
- információ nyújtása az előléptetési célokra, az utódlási tevékenységekhez
- munkaköri leírások és a munkacélok rendszeres felülvizsgálatára
Utolsó kommentek